Powstało zaplecze serwisowe Kolei Małopolskich za ponad 92 mln zł
Jak powiedział marszałek małopolski Witold Kozłowski podczas uroczystości otwarcia obiektu, zarząd regionu przywiązuje ogromną wagę do rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich, o czym świadczy wartość dofinansowania przekazywana z budżetu województwa ma ten cel – w tym roku 329 mln zł - oraz liczba przewiezionych pasażerów - w ubiegłym roku rekordowe ponad 15 mln osób.
"To daje wyobrażenie, jak duży jest postęp, jak ogromną wagę do tego przywiązujemy i jak wielki wysiłek finansowy podejmujemy" - mówił marszałek. Zaznaczył, że wybudowane kosztem ponad 92 mln zł zaplecze serwisowe samorządowego przewoźnika będzie miało ogromy wpływ na jakość funkcjonowania nie tylko KMŁ, ale także innych przewoźników kursujących w Małopolsce.
Wicemarszałek Małopolski Łukasz Smółka zwrócił uwagę, że oddane do użytku zaplecze serwisowe jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. "Pasażer stawia dzisiaj na jakość obsługi i nowoczesność" - wskazał.
Według prezesa Kolei Małopolskich Tomasza Warchoła powstanie zaplecza serwisowego w Krakowie jest kluczowe z uwagi na zapewnienie kompleksowej obsługi utrzymaniowo–serwisowej dla taboru kolejowego obsługującego połączenia na terenie Małopolski, jak również wjeżdżającego z innych województw.
Spółka Koleje Małopolskie podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę zaplecza serwisowego w Krakowie w lipcu 2020 r. Została ona zawarta z wybranym w przetargu konsorcjum firm Budimex i KZN Rail, które przedstawiło najtańszą ofertę opiewającą na blisko 92,4 mln zł brutto.
Konsorcjum w systemie "zaprojektuj i zbuduj" postawiło dwukondygnacyjną halę napraw z częścią biurowo-socjalną i warsztatowo-magazynową. Obiekt powstał w okolicy ul. dr. Twardego w pobliżu Dworca Kraków Główny, na terenach wydzierżawionych od PKP. Hala o wymiarach ok. 140 m na 35 m wyposażona została w niezbędne urządzenia do kompleksowej obsługi utrzymaniowo-serwisowej pociągów regionalnych. Na miejscu będą wykonywane m.in. naprawy bieżące i te związane z awariami taboru, a także okresowym ich przeglądem. Powstała też myjnia.
Zaplecze techniczne będzie obsługiwać pociągi kupione przez samorząd województwa, które wykorzystywane są do realizacji połączeń regionalnych zarówno przez Koleje Małopolskie, jak i Polregio.
Inwestycja o całkowitej wartości blisko 92,4 mln zł brutto uzyskała prawie 70 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Pozostałe pieniądze pochodzą z budżetu województwa małopolskiego oraz środków własnych spółki Koleje Małopolskie.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ mk/